Аннотации:
Рассматриваются результаты анималотерапевтического воздействия на
детей, страдающих церебральным параличом. Проводится сравнение эффективности использования иппо- и канистерапии по результатам снижения
уровня тревожности детей, посещавших такие занятия. По результатам обследования после анималотерапевтического воздействия установлена положительная корреляция между ситуативной тревожностью, с одной стороны, и с тревогой в ситуации самовыражения и тревогой, связанной с оценкой окружающих, с другой. Обнаружена положительная корреляция между тревогой,
возникающей в ситуации самовыражения с показателем уровня тревожности
как эмоциональной напряженности. Формулируется вывод, что анималотерапия снижает уровень тревожности детей с детским церебральным параличом и
повышает их адаптивные возможности. This article deals with some results of influence on the children with a cerebral paralysis of boarding school № 6, so called a school of the seventh kind. The study is connected with a comparison of efficiency
of use ippo- and canistherapy on decreasing of the level of uneasiness of children attending this school. So some control and experimental groups were allocated and the contribution of animal therapy influencing the decrease of the level of uneasiness was defined. It is shown some positive correlation between situational uneasiness (C. Spielberg – J. Hanin), alarm in a situation of self-expression and alarm connected with an estimation of associates (technique – a Multidimensional Estimation of Children's
Uneasiness – MECU) in a course of animal therapy influence. It is established some positive correlation between scale of MECU «the alarm arising in a situation of self-expression with an indicator of level "uneasiness" on a Method of Color Elections NCE (L.N. Sobchik) on presence and intensity of emotional intensity. As the result it is observed a tendency to positive correlation between a scale «the
General uneasiness» (MECU) and personal uneasiness of subjects. The author comes to a conclusion that animal therapy reduces the level of uneasiness of children with children's cerebral paralysis and raises their adaptive possibilities.
Описание:
Камнева Ольга Анатольевна. Кандидат биологических наук, доцент ка-
федры общей психологии, Астраханский государственный университет. E-mail:
oakamneva@gmail.com
Olga A. Kamneva. Candidate of Biological Science, Senior Lecturer of Chair of
General Psychology, Astrakhan State University. E-mail: oakamneva@gmail.com