Аннотации:
The problem of the structural reform of railway transport in Russia is being considered in
the article. Two ways of the reform are suggested, the methodology and results of the expert evaluation
of the options are described in detail. There have been shown the experience dealing with
the use of expert technology; in particular it has to do with the tools of the qualitative and quantitative
estimation of the options by using the modified models of so-called Osgood’s semantic differential
which is widely used in the sociology. There are the questionnaires prepared for the examination;
there are the results of the questionnaire of the expert group of qualified specialists of the Institute of
Economics and industrial engineering of the Russian Academy of Sciences and the Siberian State
Transport University. When finding a solution there have been used game theory methods, in particular,
the theory of Nash equilibrium strategies, Wald’s maximum criterion, Maximax, Hurwicz's,
Savage's criterion. The results allow making several significant conclusions which suppose to encourage
the optimal solution in the structural reform of railway transport in Russia. Рассматривается проблема структурного реформирования железнодорожного транспорта
России. Предлагается 2 варианта реформирования, подробно описывается методика и результаты экспертной оценки вариантов. Показан опыт использования экспертных технологий,
конкретно, инструментов качественно-количественной оценки вариантов, с помощью модифицированной модели так называемого семантического дифференциала Ч. Осгуда, широко
применяемой в социологии. Приведены опросные листы для проведения экспертизы, результаты анкетирования группы экспертов из состава квалифицированных специалистов Института экономики и организации промышленного производства (ИЭОПП) СО РАН и Сибирского государственного университета путей сообщения (СГУПС). При выборе решения использованы методы теории игр, в частности, теория равновесных стратегий Нэша, критерии Вальда (максимальной осторожности), максимакса (азартного игрока), Сэвиджа и Гурвица. Полученные результаты позволяют сделать ряд существенных выводов, которые должны способствовать выбору оптимального решения при структурном реформировании железнодорожного транспорта России.
Описание:
Кибалов Евгений Борисович, д-р экон. наук, профессор, главный научный сотрудник, Институт экономики и организации промышленного производства (ИЭОПП) СО РАН, г. Новосибирск; kibalovE@mail.ru. E.B. Kibalov, kibalovE@mail.ru
Institute of Economics and Industrial Engineering, Siberian Branch
of the Russian Academy of Sciences, Novosibirsk, Russian Federation