Аннотации:
Исследована семантика и функционирование конструкции «предлог с3 + имя сущ. в Т. п.»
объектно-субъектной субкатегории, отмечена ее продуктивность в связи со спецификой синкретичного значения, имеющего сложную семантическую структуру, следовательно, способного передавать более глубокие отношения, охватывать больший спектр синтаксических отношений.
Автор анализирует значения данной конструкции, объединяя их в 4 группы: участие объекта во
взаимном (ответном) действии с субъектом; совместное выполнение объекта с субъектом какого-
либо действия; состояние или отношение, которое объект испытывает со стороны субъекта; тождественность объекта субъекту с точки зрения семантики. Кроме того, дана характеристика значений существительных в конструкции «предлог с3 + имя сущ. в Т. п.» и глаголов, которые употребляются с данной конструкцией. Автор проводит анализ, подтверждая теоретические положения примерами из художественной, научной литературы, публицистики, поиск которых
осуществлялся методом сплошной выборки. The semantics and functionality of the pattern “preposition c3 + a noun in the instrumental case” of
the subject subcategory have been studied. We note its productivity related to the specificity of the syncretic
meaning having a complex semantic structure and, therefore, capable of reflecting deeper relations,
embracing a larger range of syntactic relations. The author analyzes the meanings of this pattern,
which are combined into four groups: the participation of the object in a reciprocal (response) action
with the subject; carrying out an action by the subject and object together; the state or attitude that the
object experiences from the subject; the identity of the object and subject in terms of semantics. The
meaning of the noun in the pattern “preposition c3 + a noun in the instrumental case” has been described,
as well as of the verbs used with this pattern. The author carries out the analysis and exemplifies
the theoretical concepts by samples from fiction, scholarly literature, and journalism obtained using
the continuous sampling method.
Описание:
Авдина Анастасия Ивановна, кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка и литературы, Южно-Уральский государственный гуманитарно-педагогический университет (Челябинск),
a.avdina@mail.ru. Anastasia I. Avdina, PhD in Philology, associate professor of Sub department of Russian Language, Literature
and Methods of Teaching Russian Language and Literature of Department of Primary School Teacher Training,
South Ural State Humanitarian Pedagogical University, a.avdina@mail.ru