Аннотации:
В статье автор предлагает лингво-когнитивный анализ концептосферы чудесного на материале произведений Л. Кэрролла Алиса в Стране Чудес и Алиса в Зазеркалье. В результате были
выявлены следующие лингвокогнитивные признаки реализации концепта ЧУДО: игра слов, антонимы, окказионализмы, неологизмы, а также наличие антропоморфных существ, превращений,
нарушение хронологии времени. Все эти приёмы так или иначе находят своё языковое воплощение и умело используются автором для передачи атмосферы чудесного. Концепт ЧУДО относится к эмоционально-познавательным концептам, поскольку, с одной стороны – его движущей силой является любопытство, интерес к познанию окружающего мира, а с другой – чудо способно
пробуждать в нас практический весь спектр эмоций, от лёгкого удивления до восторга или негодования. Эмоции при этом осмысляются и наделяются национальными характеристиками, что
свидетельствует о культурной маркированности концепта ЧУДО. Автор делает вывод о том, что
исследуемые произведения помогают нам проникнуть в суть процессов познания, взаимодействия языка, мышления и памяти. Всё это, безусловно, является актуальным направлением науки
сегодняшнего дня. Modern science is characterized by special attention to neural technologies. Neural linguistics plays
a key role in these investigations. In fact, we know much today about different types of languages and
their structures, but we would like to know more about the way our brain processes information, how
and why a person can present verbally and visually his feelings and thoughts. The author believes that
tales can help us understand these connections more clearly, because tales reflect cognitive faculties of
our mind. In the present article the author investigates the concept sphere of wonder in Lewis Carroll’s
tales Alice in Wonderland and Through the Looking-Glass. Linguistic and cognitive features of the manifestation
of the concept WONDER are described. Puns, occasional words, antonyms, neologisms,
humanlike characters, transformations, chronology violation skillfully used by the author to create the
atmosphere of wonder are revealed in the texts. The concept WONDER has both cognitive and emotional
nature. On the one hand, wonder is motivated by curiosity, but on the other hand, it causes a large
spectrum of emotions. These emotions are conceptualized and associated with national characteristics.
Therefore, the author can state the cultural markedness of the concept WONDER. The author comes to
the conclusion that the tales under analysis contribute to getting deeper into the essence of the cognitive
processes, realizing the connection between language, thinking and memory. There is no doubt that
these trends are relevant for today’s science.
Описание:
Абышева Евгения Михайловна, кандидат филологических наук, доцент кафедры иностранных языков и межкультурной профессиональной коммуникации гуманитарных направлений, Тюменский государственный университет (Тюмень), janeeyre@bk.ru. Eugenia M. Abysheva, PhD in Philology, associate professor, Department of Foreign Languages and Crosscultural
Professional Communication in Humanities, University of Tyumen (Tyumen), janeeyre@bk.ru