Аннотации:
Исследуемый в статье рукописный сборник первой четверти XVI в. принадлежал дьякону Троице-Сергиева монастыря Ионе Зую («Стихирарь Зуевский»). Рукопись содержит песнопения столпового распева, но при этом имеет много особенностей в наборе и порядке песнопений, их тексте и мелодии. Автором обнаружено, что необычные черты рукописи связаны с традицией путевого распева. Формулы этого распева основаны на мелодии и ритмическом рисунке соответствующих формул столпового распева. Явление, когда путевая формула в песнопении не является точным переводом на путь соответствующей столповой формулы, но основана на
другой столповой формуле, названа формульным расхождением. Предполагается, что некоторые формулы в Стихираре являются модифицированными и могут рассматриваться в качестве начальных форм будущих формул путевого распева. Поэтому Стихирарь Ионы Зуя очень важен для исследований путевого распева. The article describes a manuscript of the 1st quarter of the 16th century belonged to deacon Iona Zuy.” This manuscript (Zuevskiy Sticherar) contains hymns of stolpovoy chant, but it differs a lot from other manuscripts. It has a lot of strange features in the set and order of hymns, their text and melody. It has been discovered that the Zuevskiy Sticherar is somehow connected with the tradition of putevoy chant. Its extraordinary features often match with manuscripts of the putevoy chant. In this connection the article describes the phenomenon of formula discrepancies between stolpovoy and putevoy chants. Formulas of putevoy chant are based on the melody and rhythmic pattern of appropriate
formulas of stolpovoy chant. When a putevaya formula in a hymn is not an exact translation into “put” of the appropriate stolpovaya formula, but is based on another stolpovaya formula, we call it formula discrepancy. In these cases formulas in Zuevskiy Sticherar usually match with the formulas in putevoy hymn. The notation of the manuscript has also strange features, that can be compared with the putevaya notation. It is assumed that some formulas in Zuevskiy Stichirar are modified and can be considered as initial forms of future formulas of putevoy chant. That’s why Zuevskiy Stichirar is very important for the investigations of putevoy chant.
Описание:
Лукашевич Александр Анатолиевич, преподаватель кафедры истории и теории музыки, Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет (Москва). Автор статей по истории древнерусского церковно-певческого искусства, в том числе в «Православной энциклопедии». E-mail: luka@inbox.ru
A. A. Lukashevich, Saint Tikhon’s Orthodox Humanities University, Moscow, Russian
Federation, luka@inbox.ru