Аннотации:
Рассматриваются особенности эволюции пьесы А. Е. Корнейчука «Гибель эскадры» на советской театральной сцене. Ее сюжет опирался на историю затопления Черноморского флота в 1918 г. вследствие подписания Брестского мира. В трактовке 1930-х гг. пьеса стремилась закрепить прошлое как проекцию революции. В спектаклях преобладала героически-революционная сущность черноморцев и их «второй Родины» — Севастополя. Но после политических реформ 1950 — 1960-х гг. театральные постановки обратились к внутреннему миру человека. Уничтожение флота воспринималось не только как один из эпизодов Гражданской войны, но и как трагедия людей, на глазах у которых гибло все, что составляло важную часть их жизни. The aim of this article is to study the history of “The Fall of the Squadron” play in the theatres of
Soviet Union. The plot of the pay is based on actual events of 1918 when the Black Sea Fleet of the Russian Empire was deliberately sinked as a result of Treaty of Brest-Litovsk. From the standpoint of 1930’s the play aimed to imprint the past as a projection of Revolution. The performances of the play mainly contained the heroic and revolutionary spirit of the Black Sea seamen and their “second homeland” — the city of Sevastopol. But after the political reforms in the 1950-1960’s the theatres started to address their productions to people’s inner world. The destruction of the Fleet was
considered not only as part of the Civil War but also as a human tragedy for those who faced it has lost everything they’ve had.
Описание:
Журавлева Нелли Сергеевна, кандидат исторических наук, доцент кафедры «Отечественная и зарубежная история», Южно-Уральский государственный университет (г. Челябинск, Россия). E-mail: zhurnell@mail.ru.
N. S. Zhuravleva, zhurnell@mail.ru South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation