Аннотации:
Представлены материалы комплексной психологической диагностики особенностей
системы семейных отношений в семьях с детьми с расстройствами аутистического спектра (РАС). Целью исследования являлось изучение особенностей отношений сиблингов к членам их семей и выявления особенностей их восприятия своей семьи в целом, а также сравнение личностных особенностей здоровых сиблингов, имеющих сибса с РАС, и сиблингов, имеющих только здоровых сибсов. Использовался комплекс проективных методик в сочетании с количественными методами. Установлены высокая тревожность, неуверенность в себе, высокая фрустрированность, осторожность, низкий уровень общительности,
низкий уровень интеллектуальной продуктивности здоровых сиблингов из семей с детьми, страдающими РАС. Показано наличие проблем в общении и в социальных отношениях у здоровых сиблингов, а также изолированность такой семьи и конфликтные отношения в ней в целом. Выявлено рассогласование идентификации с отцом и более высокая степень его эмоционального отвержения у здоровых сиблингов, имеющих сибса с РАС. Показана эффективность и высокая значимость использования методического комплекса, включающего проективные методики. Полученные данные позволяют определить мишени для психокоррекционной работы с семьями, имеющими детей с РАС. The article is devoted to the problem of complex psychological diagnosis of peculiarities of the family relations system in families with children with autism spectrum disorders (ASD). The purpose of the research was to study characteristics of relationship of examined siblings to their family members and to identify the characteristics of their perception of their family as a whole, as well as to compare personal characteristics of healthy siblings that have sibs with ASD and
siblings that have only healthy siblings. The study involved 31 healthy siblings, having a brother (sister) with the ASD and their 57 parents. The age of healthy children and adolescents ranged from 6 to 17 years, with an average age of 11.6 years. The age of siblings with ASD is from 5 to 17 years, the average age is 8.7 years. The average parents’ age is 40 years. The control group consisted of 30 families, raising only healthy children, and involving 30 siblings and 56 parents. The comparison groups were homogenized according to parameters such as gender and age of examined sibling, gender and age of parents, family composition. In terms of the severity of the
disease of children with ASD, two subgroups were identified by doctors: 81 % of children with severe autism and 19 % with moderate autism. In combination with quantitative methods we used a set of projective techniques. High anxiety, self-doubt, high frustration, caution, low level of sociability, low level of intellectual productivity of healthy siblings from families with children with ASD are established. We found problems in the sphere of communication and social relations at healthy siblings as well as the isolation of the family and conflict relations in it as a whole. Identification mismatch with the father and a higher degree of his emotional rejection in healthy siblings having siblings with ASD were revealed. It was shown effectiveness and high significance of use the methodical complex, including projective methods. The obtained data allow determine targets for psycho-corrective work with families with children with ASD.
Описание:
Гусева Ольга Владимировна, соискатель кафедры клинической психологии, Санкт-
Петербургский государственный университет (Санкт-Петербург); психолог Центра современных психологических технологий, Сибирский научно-клинический центр федерального медико-биологического агентства России (Красноярск), olgaguseva4@mail.ru.
O.V. Guseva, olgaguseva4@mail.ru
Saint Petersburg State University, St. Petersburg, Russian Federation
Federal Siberian Research Clinical Centre under the Federal Medical Biological Agency,
Krasnoyarsk, Russian Federation