Аннотации:
Приводится краткое описание разработанных и апробированных зарубежных и отечественных компьютеризированных психодиагностических и коррекционных методик, направленных на оценку общих когнитивных способностей детей дошкольного и младшего школьного возраста. Все методики обладают информационным потенциалом для дальнейшей коррекции. Показаны последние достижения в области компьютеризированной когнитивной оценки как новой тенденции в нейропсихологии. Представленный в публикации обзор сосредоточен на последних версиях семи часто используемых компьютеризированных тестов
нейропсихологической батареи. Эти батареи четко очерчивают проблемы и решения вопросов когнитивных исследований в рамках детской нейропсихологии. Описаны основные достоинства и проблемы компьютерных систем: 1) CNS Vital Sign in office neurocognitive testingprocedure, 2) CAT Cambridge Automated Testing, 3) ImPACT – Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing, 4) ANAM, 5) CANS-MCI, 6) «Ахутина-2017», 7) компьютерная система «Психомат». The article presents brief description of developed and approved foreign and domestic computerized psychodiagnostic and correctional techniques aimed at assessing the general cognitive abilities of children in preschool and primary school age. All methods have informational potential for further correction. It was showed recent advances in computerized cognitive assessment as a new trend in neuropsychology. The review focuses on the latest versions of seven frequently used computerized
tests from neuropsychological battery. These batteries define problems and their solutions in cognitive research issues in the context ofpediatric neuropsychology. The main advantages and problems of computer systems are described: 1) CNS Vital Sign in office neurocognitive testing procedure, 2) CAT Cambridge Automated Testing, 3)
ImPACT - Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing, 4) ANAM, 5) CANSMCI, 6) "Akhutina-2017", 7) computer system "Psychomat".
Описание:
Астаева Алена Васильевна, кандидат психологических наук, доцент кафедры клинической психологии, Южно-Уральский государственный университет (Челябинск), a.v.astaeva@gmail.com
Малкова Алена Алексеевна, аспирант кафедры клинической психологии, Южно-Уральский государственный университет (Челябинск), b-atareika77@mail.ru
A.V. Astaeva, a.v.astaeva@gmail.com
A.A. Malkova, b-atareika77@mail.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation