Аннотации:
Статья посвящена анализу законодательного закрепления правового положения
органов государственной власти, в частности вопросу наделения органов государственной власти статусом юридического лица. Авторы отмечают, что действующее российское законодательство не всегда определяет, что органы государственной власти являются юридическими лицами. Между тем права и обязанности юридического лица – это важный элемент правового статуса органов государственной власти, позволяющий им становиться участниками гражданских правовых отношений. В связи с этим авторы статьи выделяют три группы органов государственной власти: органы государственной власти, являющиеся юридическими лицами в силу прямого закрепления этого положения в законе; органы государственной власти, в отношении которых законодатель закрепил формулировку «обладают правами юридического лица», и органы государственной власти, не являющиеся юридическими лицами и не обладающие соответствующими правами. Исследуя характерные признаки и особенности органов государственной власти как юридических лиц, авторы приходят к выводу о том, что наличие или отсутствие статуса юридического лица у органа власти определяет пределы его правоспособности, в частности определяет возможность рассматривать орган государственной власти в качестве полноправного субъекта юридической ответственности. В связи с этим в статье также рассмотрены концептуальные вопросы определения наличия или отсутствия вины в деятельности органов государственной власти. Отмечается, что данный вопрос является дискуссионным в российской правовой науке, и российская правовая доктрина пока не выработала единого подхода по вопросу о том, что такое вина коллективного субъекта, особенно если им является орган государственной власти. The article is devoted to the analysis of the legislative consolidation of the legal status of public authorities, in particular, the issue of conferring on the bodies of state power the status of a legal entity. The authors note that the current Russian legislation does not always determine that public authorities are legal entities. Meanwhile, the rights and obligations of a legal entity are an important element of the legal status of public authorities, allowing them to become participants in civil legal relations. In this regard, the authors identify three groups of public authorities: public authorities, which are legal entities by virtue of the direct consolidation of this provision in the law; bodies of state power in respect of which the legislator has consolidated the wording "have the rights of a legal entity" and public authorities that are not legal entities and do not have the appropriate rights.
In this regard, the authors identify three groups of public authorities: public authorities,
which are legal entities by virtue of the direct consolidation of this provision in the
law; bodies of state power in respect of which the legislator has consolidated the wording "have the rights of a legal entity" and public authorities that are not legal entities and do not have the appropriate rights. Investigating the characteristic features and peculiarities of state authorities as legal entities, the authors come to the conclusion that the presence or absence of the status of a legal entity from the authority determines the limits of its legal capacity, in particular, determines the possibility to treat the public authority as a full-fledged subject of legal responsibility. In this regard, the article also examined the conceptual issues of determining the presence or absence of guilt in the activities of public authorities. It is noted that this issue is debatable in the Russian legal science, and the Russian legal doctrine has not yet developed a unified approach on the issue of what is the fault of a collective entity, especially if it is a public authority.
Описание:
Деменкова Наталья Геннадьевна – кандидат юридических наук, доцент кафедры управления и права, Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск. E-mail: natashademenkova@rambler.ru.
Игнатова Мария Сергеевна – кандидат юридических наук, доцент кафедры управления и права, Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск. E-mail: ignatovamariya@mail.ru.
Natalja Gennadjevna Demenkova – Candidate of Science (Law), Associate Professor of
Management and Law Department, South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. E-mail: natashademenkova@rambler.ru.
Marija Sergeevna Ignatova – Candidate of Science (Law), Associate Professor of Management and Law Department, South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. E-mail: ignatova-mariya@mail.ru.