Аннотации:
Aim. The research was conducted with the aim of determining preschool-aged children’s sex differentiation using the multivariate and univariate variance analyses (MANOVA/ANOVA). Material and methods. A battery of measuring instruments comprising 17 variables (8 morphological characteristics variables and 9 motor skills variables) was carried out on a sample of 69 children (49 boys and 20 girls), aged 5 and 6, from the Primorje-Gorski Kotar County in the Republic of Croatia. Results. The results showed that, between boys and girls of this age, there are multivariateresults show
statistically significant differences in arithmetic meanings at the level of p = .022 in
the entire system of morphological and motor variables, whereas univariate values did not show a statistical significance. Conclusion. The conclusion is drawn that in the morphologic space in children between the ages of five and six years, there are quite equal developmental processes based on sex differentiation and genetic determinations (4:4); however, this is more pronounced in the motor space in favor of the girls (2:7) at this age. Целью данного исследования является выявление различий морфологических параметров, зависящих от пола, у детей дошкольного возраста с использованием дисперсионного анализа (MANOVA/ANOVA). Материалы и методы. Измерения проводились с использованием 17 переменных (8 морфологических характеристик и 9 двигательных навыков). В исследовании принимали участие 69 детей (49 мальчиков и 20 девочек) в возрасте 5–6 лет из региона Приморско-Горанска, Хорватия. Результаты. Полученные результаты показали, что между мальчиками и девочками данной возрастной группы существуют многофакторные статистически значимые различия в арифметических значениях на уровне р = 0,022 во всей системе морфологических и двигательных характеристик, при этом
одномерные величины не имеют статистической значимости. Заключение. Мы пришли к выводу, что в части морфологических характеристик дети в возрасте от пяти до шести лет развиваются одинаково, исходя из половой принадлежности и генетической детерминации (4:4); однако развитие моторных навыков более выражено у девочек (2:7) данного возраста.
Описание:
B. Trajkovski1, biljana.trajkovski@uniri.hr, ORCID: 0000-0002-0003-6746,
B. Babin2, bbabin@ffst.hr, ORCID: 0000-0003-1201-7013,
L. Vlahović2, lidijav@ffst.hr, ORCID: 0000-0003-2551-1555
1University of Rijeka, Rijeka, Croatia,
2University of Split, Split, Croatia
Биляна Трайковски, доктор кинезиологии, доцент кафедры методов преподавания в области естественных и гуманитарных наук, Университет Риеки. Ул. Мажуранича, 10, 51000, г. Риека, Хорватия. E-mail: biljana.trajkovski@uniri.hr, ORCID: 0000-0002-0003-6746.
Боян Бабин, ассистент кафедры, Сплитский университет. Ул. Ливаньска, 5, 21000, г. Сплит, Хорватия. E-mail: bbabin@ffst.hr, ORCID: 0000-0003-1201-7013.
Лидия Влахович, PhD, старший преподаватель, Сплитский университет. Ул. Ливаньска, 5, 21000, г. Сплит, Хорватия. E-mail: lidijav@ffst.hr, ORCID: 0000-0003-2551-1555.