Аннотации:
Aim. The aim of the study was to extend the knowledge about the impact of applied selected components of “Healthy Lifestyle” teaching module, during the Physical and sport education lessons, to the changes in the exercise regime of high school pupils. Materials and Methods. Experimental selection (ES) consisted of pupils of comprehensive studies (eight-year grammar school) (n = 23 pupils), control selection (CS) of pupils of comprehensive studies (four years grammar school (n = 26 pupils). Participants were pupils (age = 15.5 ± 0.5 years old), multiplicity of each sex was following ES = 17 boys, 6 girls; CS = 16 boys, 33 girls. Pedagogical experiment was realized at High school in city Nováky and lasted from 28.4.2017 to 27.6.2017. To obtain the necessary data we used non-standardised anonymous questionnaire, which consisted of accompanying text, information about the intention, personal data (body height, body weight, sex, age, and
health problems), questions about healthy life style and volume of physical activity in pupils regime. Questionnaire was distributed and filled out in the whole research group (ES, CS) before and after the experiment. Obtained data were assessed by Chi-Square test of good correlation at 1 % and 5 % level of statistical significance. Results. Application of an experimental agent in the form of a specific educational program, compiled of selected components showed that a short period of theoretical impetus has proven to be satisfactory, by increasing number of high school pupils with the dominating frequency of physical activity and changes in the amount of movement in their exercise regime. Both in boys and girls, we found statistically significant difference between knowledge about importance of physical activity and its realisation in daily regime (girls input/output; Chi = 20.96/16.96 p ≤ 0.01; boys input/output Chi = 7.88 p ≤ 0.05/12.71 p ≤ 0.01). Conclusion. The study has presented findings from the field of applied selected components in
content standard of teaching module “Healthy Lifestyle” during the Physical and Sports educa tion lessons to the changes in exercise regime of high school pupils. Цель. Расширение знаний относительно влияния отдельных элементов курса здорового
образа жизни, использованных в рамках уроков физической культуры, на изменения в режиме выполнения физических упражнений учениками старшей школы. Материалы и методы. Экспериментальная выборка состояла из учеников общеобразовательной школы (школа с восьмилетним обучением) (n = 23), контрольная группа также включала в себя учеников общеобразовательной школы (школа с четырехлетним обучением) (n = 26). В исследовании приняли участие ученики, средний возраст которых 15,5 ± 0,5 года, из них в экспериментальной группе 17 мальчиков, 6 девочек, в контрольной группе – 16 мальчиков, 10 девочек. Педагогический эксперимент проводился в школе г. Новаки с 28.04.2017 по
27.06.2017. Для получения необходимых данных мы использовали нестандартный ано нимный опросник, состоящий из сопроводительного текста, информации о целях исследо вания, раздела для сбора персональных данных (рост, вес, пол, возраст, проблемы со здоровьем), вопросов относительно здорового образа жизни и объема выполняемой физической нагрузки учениками. Опросники были разосланы и заполнены участниками групп до и после эксперимента. Полученные данные были оценены с использованием критерия хи-квадрат с выраженной корреляцией на уровне 1 и 5 % статистической значимости. Результаты. Применение экспериментальной образовательной программы, состоящей из избранных компонентов, продемонстрировало, что краткосрочный период теоретического обучения доказал свою эффективность, что проявилось в увеличении числа школьников с повышенной частотой физической активности и изменении в количестве движений в выполняемых упражнениях. Как мальчики, так и девочки продемонстрировали статистически значимую разницу между знаниями о важности физической активности и их применением в повседневной жизни (девочки, входные/выходные данные: критерий хи-квадрат = 20,96/16,96 p ≤ 0,01; мальчики, входные/выходные данные: критерий хи-квадрат = 7,88 p ≤ 0,05/12,71 p ≤ 0,01). Выводы. Данное исследование продемонстрировало результаты использования избранных компонентов учебного курса здорового образ жизни во время уроков физической культуры, направленных на изменение режима физической активности школьников.
Описание:
E. Bendíková, Elena.Bendikova@umb.sk, ORCID: 0000-0001-5952-056Х,
N.Smoleňáková, Natalia.smolenakova@umb.sk
Matej Bel University, Banská Bystrica, Slovak Republic
Елена Бендикова, PhD, кафедра физической культуры и спорта, факультет искусств,
Университет Матея Бела. Tajovského 40, 974 01, г. Банска-Бистрица, Словакия. E-mail: Elena. Bendikova@umb.sk, ORCID: 0000-0001-5952-056Х.
Наталья Смоленьакова, PhD, кафедра физической культуры и спорта, факультет искусств, Университет Матея Бела. Tajovského 40, 974 01, г. Банска-Бистрица, Словакия. E-mail: Natalia.smolenakova@umb.sk.