Аннотации:
Background. The process of developing motor skills in secondary education has, over time,
experienced constant improvement concerns from the part of specialists who plan and manage
the physical education activities for this age group. Optimizing physical training during puberty
is a much more difficult endeavour than during adulthood. Acquiring new motor skills, their correct
management and guidance, as well as their application in motor mastery stages, are dependent
on the development degree of conditional skills such as speed, strength, resistance, on their forms
of manifestation and on their combination. Aim. The aim of our research was to develop motor
skills in 6th grade girls by means of applicative courses and to compare the effectiveness of
experimental and classical curricula. Methods. During school year 2016–2017, we applied
an experimental curriculum on the experimental group, which focused on a number of 32 applicative
courses, divided on the learning units. Out of these learning units, 8 courses are dedicated
to the motor skill speed, 10 courses to the development of different types of strength, 6 to the motor
skill resistance and 8 concentrate on the combinations speed-coordination or strengthresistance.
Results. The interpretation of the difference of signification between the averages of
the two groups – for the final tests – indicates a slight progress of girls form the experimental
group, in all the trials used. Nevertheless, there were statistically significant differences only for
3 of the 13 trials. Conclusions. The insignificant differences between the two independent
groups obtained at most final tests indicate the fact that the use of applicative courses is not better
than the classical methodology used to develop conditional motor skills. It is indicated to continue
the study on larger secondary school groups, both in the rural and in the urban environment,
so that the results obtained could be representative at a national level and the conclusions drawn
could be pertinent. Введение. Процесс развития двигательных навыков в рамках среднего образования со
временем стал объектом пристального внимания специалистов, занимающихся планированием и организацией физической активности детей упомянутой возрастной группы. Оптимизировать физические нагрузки у подростков намного сложнее, чем у взрослых. Приобретение новых двигательных навыков, их адекватная организация и управление, а также
их применение на разных этапах двигательного мастерства зависят от развития таких основополагающих качеств, как скорость, сила и выносливость, а также от их выраженности
и сочетания. Цель. Развить двигательные навыки у учениц 6 класса с помощью прикладных курсов упражнений и сравнить эффективность экспериментальной и классической
программ. Методы. В течение 2016–2017 года экспериментальная группа занималась по
специальному расписанию, построенному на 32 прикладных курсах, каждый из которых
включал в себя несколько разделов. Восемь курсов были посвящены развитию скоростных
моторных навыков, 6 – развитию выносливости, и еще 8 фокусировались на развитии сочетаний навыков: скорость – координация или сила – выносливость. Результаты. Анализ
различий между средними показателями итоговых тестов выявил небольшое преимущество экспериментальной группы во всех испытаниях. Однако значимые различия наблюдались только в 3 из 13 тестов. Выводы. Незначительность различий между группами в
большинстве итоговых испытаний указывает на то, что эффективность прикладных курсов
и классической программы при развитии условных моторных навыков сопоставима. Необходимо провести исследование на бóльших группах учащихся средней школы в городской
и сельской местности. Это позволит получить репрезентативные результаты на национальном уровне и сделать более детальные выводы.
Описание:
T.M. Iconomescu, ticonomescu@ugal.ro, ORCID: 0000-0001-5780-4403,
G.D. Mocanu, gmocanu@ugal.ro, ORCID: 0000-0002-4763-4700,
L.G. Talaghir, gtalaghir@ugal.ro, ORCID: 0000-0002-3133-9192
“Dunarea de Jos” University, Galati, Romania. Икономеску Теодора-Михаэла, PhD., доцент, Факультет физического воспитания и спорта, де-Жос Университет Галац. Румыния, Домняскэ, 47, 800008. E-mail: ticonomescu@ugal.ro,
ORCID: 0000-0001-5780-4403.
Мокану Джордж Данут, PhD., преподаватель, Факультет физического воспитания и спорта, де-Жос Университет Галац. Румыния, Домняскэ, 47, 800008. E-mail: gmocanu@ugal.ro,
ORCID: 0000-0002-4763-4700.
Талагир Лаурентиу-Габриэль, PhD, профессор, Факультет физического воспитания и
спорта, де-Жос Университет Галац. Румыния, Домняскэ, 47, 800008. E-mail: gtalaghir@ugal.ro;
ORCID: 0000-0002-3133-9192.