Аннотации:
В статье анализируется экзистенциально-психологические основания арт-тренингов креативности для стимулирования индивидуальной и групповой творческой деятельности. Данная проблема рассматривается контексте эколого-психологического и символико-рефлексивного подходов. Обсуждаются направления теоретического анализа и психотехнического конструирования, по которым осуществляется разработка арт-тренингов. Обозначены технологические принципы построения арт-тренингов на основе символических игровых структур. In the article existential-psychological bases of one of the form of work within the programme «Innovative leadership» are analyzed-art-trainings of creativity for stimulation of individual and group creative activity. Existential bases of art-trainings are considered in the context of ecological-psychological and
symbolistic-reflexive approaches to the development of social integration of a creative personality. Directions of theoretical analysis and psycho-technical constructions which help to fulfill the working-out of arttrainings are discussed: revealing of the subject of culture, who have different values of creative work: including the experience of a creative personality of catastrophes, harmonization of the living world, usage of synergetic mechanisms of stimulating of creative productivity. Technological principals of art-trainings building on the basis of symbolic game space with the maximum influence on the participants.
Описание:
ГРЯЗЕВА-ДОБШИНСКАЯ Вера Геннадьевна - доктор психологических наук, профессор кафедры общей психологии Южно-Уральского государственного университета. GRYAZEVA-DOBSHINSKAYA V.G. - PhD, professor of Department of General Psychology, South Ural State University.