Аннотации:
The article deals with testing a model of developing students’ professional communication competence within the framework of a scientific professional project in foreign language in a blended learning environment. The necessity of this study is caused by the amendments made to the Law of the Russian Federation “About education” regarding application of e-learning, development of online courses. However, there is the lack of research on accompanying the development of students’ competence of professional communication within the framework of scientific professional project (SPP) in a blended learning environment. That is why the aim of the paper is to test previously suggested model of developing students’ professional communication competence within the framework of a scientific professional project in foreign language in a blended learning environment. In order to test the model we conducted pedagogical experiment with the following participants: 350 students of the South Ural State University, 2 lecturers, 5 Associate Professors and 2 Professors. The students were divided into four groups: 2 control (teaching in a traditional style) and 2 experimental (teaching according to the suggested model). For assessing students’ communication competence we elaborated a special scale with three levels: low, middle and advanced. The results of the experiment indicate that the level of mastering the professional communication competence has increased in groups where the suggested
model was implemented. It definitely proves that the implemented model will contribute to improving students’ world academic reputation and formulating their research findings. В статье рассматривается вопрос развития компетенции профессионального общения студентов в рамках научного профессионального проекта. Необходимость данного исследования
обусловлена законом РФ «Об образовании в Российской Федерации», который говорит об использовании в учебном процессе онлайн-курсов и смешанного обучения. Развитие компетенции профессионального общения у студентов при подготовке научных профессиональных проектов в условиях смешанного обучения недостаточно изучено. Вследствие этого цель проводимого исследования заключается в тестировании модели развития компетенции профессионального общения у студентов, которую авторы предложили
в ходе своего долгосрочного исследования. В эксперименте принимали участие 350 студентов Южно-Уральского государственного университета, 2 лектора, 5 кандидатов наук и 2 профессора. Студенты были поделены на 4 группы: 2 экспериментальные и 2 контрольные.
Для оценки компетенции профессионального общения была представлена специальная
шкала с тремя уровнями: низкий, средний, продвинутый. Результаты эксперимента
показали, что студенты в группах, где была внедрена представленная модель, показали
качественно более высокий уровень владения компетенцией профессионального общения. Было доказано, что представленная модель, направленная на повышение научной
активности студентов, может быть использована в образовательном процессе университета
преподавателями специальных дисциплин и иностранного языка в рамках смешанного
обучения.
Описание:
E.G. Korotkova, korotkovaeg@susu.ru,
I.A. Kolegova, kolegovaia@susu.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. Короткова Екатерина Геннадьевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных
языков факультета лингвистики, Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск, korotkovaeg@susu.ru.
Колегова Ирина Александровна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных
языков факультета лингвистики, Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск, kolegovaia@susu.ru.