Аннотации:
Aim. In the present paper we aim at highlighting the influence of motion games in improving the components of psychomotricity in the physical education lesson in primary school education (the preparatory school year) and in shaping, among pupils, the belief that the physical education activity is a personal necessity. Methods. During the 2018-2019 school year, within the physical education classes we implemented a program of 20 motion games, for the first semester, and 17, for the second semester, meant to improve the psychomotor components. The research was carried out within the secondary school no. 1 Matca, Galati County, on a group of 50 preparatory school year pupils - the control group (24 subjects - 10 girls and 14 boys) and the experiment group (26 subjects - 13 girls and 13 boys), aged 6-7 years. For the evaluation of psychomotricity, we used the Bruininks-Oseretsky battery of tests, for segmental coordination and upper limb coordination, and the Motorin Test for general coordination. Results. In the final test, due to the implementation of motion games specific to the components of psychomotor activity, we noticed an ease of execution in the experiment group as compared to the control group, which still showed awkwardness and uncertainty in executing certain components of psychomotor activity by repeating the errors made in the initial test. Conclusions. After the creation and application of the training program in the school teaching activity, we reached the conclusion that it led to the acquisition of a high-level psychomotor components, and that it was qualitatively more valuable than the simple use of methods based on simple strength, sprint or endurance running, or dexterity exercises. Цель. Цель настоящего исследования - изучить влияние подвижных игр на уроках физической культуры в начальной школе (подготовительный год) на компоненты психомоторики и формирование представлений о физической культуре как о личной необходимости учеников. Материалы и методы. В 2018-2019 академическом году на уроках физической культуры была представлена программа, состоящая из 20 (первый семестр) и 17 (второй семестр) подвижных игр, направленных на улучшение психомоторики. Исследование проводилось в общеобразовательной школе № 1 (коммуна Матча, округ Галац) с участием 50 учеников подготовительных классов в возрасте 6-7 лет: контрольная (24 участника - 10 девочек и 14 мальчиков) и экспериментальная (26 участников - 13 девочек и 13 мальчиков) группа. Для оценки психомоторики были использованы тесты Бруининкса - Озерецкого (сегментарная координация и координация верхних конечностей), а также тест Моторина для оценки общей координации. Результаты. По результатам итогового тестирования была отмечена легкость, с которой участники экспериментальной группы выполняли упражнения относительно контрольной группы. В контрольной группе по-прежнему отмечались затруднения и неловкость, связанные с выполнением отдельных заданий, что проявлялось в повторении ошибок, совершенных во время исходного тестирования. Заключение. После создания и применения тренировочной программы был сделан вывод о ее пользе для повышения уровня психомоторных навыков, а также о качественно более высокой ценности данной программы в сравнении с такими упражнениями, как спринт, бег на выносливость, силовыми упражнениями или упражнениями на ловкость.
Описание:
T.M. Iconomescu1, ticonomescu@ugal.ro, ORCID: 0000-0001-5780-4403,
A. Berdila1. annie.volley@yahoo.com, ORCID: 0000-0003-2032-2667,
L.G. Talaghir1,2, gtalaghir@ugal.ro, ORCID: 0000-0002-3133-9192
1Dunarea de Jos University, Galati, Romania,
2South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation
Теодора Михаэла Икономеску, доцент, PhD, Университет «Нижний Дунай», факультет физического воспитания и спорта. Ул. Домняскэ, 47, 800008, г. Галац, Румыния. E-mail: ticonomescu@ugal.ro, ORCID: 0000-0001-5780-4403.
Анамария Бердила, аспирант, Университет «Нижний Дунай», факультет физического воспитания и спорта. Ул. Домняскэ, 47, 800008, г. Галац, Румыния. E-mail: annie.volley@yahoo.com, ORCID: 0000-0003-2032-2667.
Лауренциу-Габриэль Талагир, PhD, профессор, Университет «Нижний Дунай», факультет физического воспитания и спорта. Ул. Домняскэ, 47, 800008, г. Галац, Румыния; ЮжноУральский государственный университет. 454080, г. Челябинск, проспект Ленина, 76. E-mail: gtalaghir@ugal.ro, ORCID: 0000-0002-3133-9192.