Abstract:
Целью статьи является разработка теоретических подходов к совершенствованию управления в системе взаимодействия участников инвестиционно-строительных проектов (ИСП) на базе облачных технологий. В статье показано, что существующие каналы связи между участниками ИСП, преимущественно основанные на вербальной коммуникации и традиционном документообороте, устарели и с каждым годом теряют свою актуальность, поскольку не обеспечивают необходимой оперативности при передаче информации, качества передаваемых данных. В связи с этим требуется кардинальная трансформация существующих производственных отношений в сфере строительства. Разработана бизнес-модель строительной отрасли при включении облачных технологий в процесс взаимодействия участников ИСП по методу, предложенному А. Остервальдером, И. Пинье. Предложен проект облачных сервисов для автоматизации управления в системе взаимодействия участников ИСП. Теоретическая значимость результатов исследования заключается в системном представлении возможностей организационно-технологической и информационной интеграции стадий проектирования и строительства на основе создания единой информационно-проектировочной системы. В дальнейшей перспективе предложенные в статье подходы к совершенствованию управления в системе взаимодействия участников ИСП могут быть использованы в строительной практике при построении цепочек производственных взаимоотношений. The purpose of the article is to develop theoretical approaches to improved management in the in-teraction of participants in investment and construction projects based on cloud technologies. The article shows that existing communication channels between participants in investment and construction projects, mainly verbal communication and traditional document management, are outdated and are lose relevance every year. They do not provide the necessary efficiency in the transmission of information, or quality of the transmitted data. In this regard, a radical transformation of the existing industrial rela-tions in the construction sector is required. A business model of the construction industry has been developed using cloud technologies in the process of interaction of participants in investment and construction projects according to the method proposed by Osterwalder A., Pigneur I. A project of cloud-based services for automation of management in the interaction of participants in investment and con-struction projects is proposed. The significance of the work for theory is expressed in a systematic representation of the possibilities of organizational, technological and information integration of the design and construction stages based on the creation of a unified information base. In the future, the ap-proaches proposed in the article aimed at improving management in the system of interaction of participants in investment and construction projects can be used in practice in the construction sector when building chains of industrial relationships.
Description:
Вилисова Анастасия Дмитриевна, аспирант кафедры «Гидравлика», Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина (Екатеринбург), n_vilisova@mail.ru. A.D. Vilisova, n_vilisova@mail.ru
Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Yekaterinburg, Russia