Abstract:
The article considers the main requirements for pumping stations, in particular, for methods of regulating
the water supply at the first lift pump unit. A description of the pumping unit and equipment is provided. The article
provides a comparison of the types of the main drive units of pumping stations. It also provides a rationale for
the choice of electric drive system between classical asynchronous and synchronous electric drives, as well as a system
with a field regulated reluctance machine (FRRM) with a comparison of energy indicators. A description and substantiation
of the control system work are also given. The articles provide the technical characteristics of the motor parameters
and the daily flow rate of the station fluid. The optimal method for regulating the power supply system was chosen
based on research. A mathematical model of the device which implements the chosen control method is presented.
The results of mathematical modeling are presented in the graphs. A graph of the transient process is given in the case
of changing speeds depending on the required fluid supply. Conclusions about the efficiency of the system are drawn
and further action plans are outlined. В статье рассмотрены основные требования, предъявляемые к насосным станциям, в частности к способам регулирования подачи воды на насосной станции первого подъема. Дано описание насосного
агрегата и рассматриваемого оборудования. Приведено сравнение видов основных приводных агрегатов насосных станций с обоснованием выбора системы электропривода между классическим асинхронным и синхронным электроприводами и системы с синхронной реактивной машиной независимого возбуждения со сравнением энергетических показателей. Приведено описание и обоснована работа системы регулирования. Приведены
технические характеристики параметров двигателя и суточного расхода жидкости станции. На основании проведенных исследований был выбран оптимальный метод регулирования системы питания. Приведена математическая модель устройства, реализующего выбранный метод регулирования. Полученные результаты математического моделирования представлены на графиках. Приведен график переходного процесса при изменении скоростей в зависимости от необходимой подачи жидкости. Сделаны выводы о работоспособности системы и
намечены дальнейшие планы действий.
Description:
Nikita V. Savosteenko, Senior Lecturer, Department “Electric Drive and Mechatronics”, South Ural State
University, Chelyabinsk, Russia; savosteenkonv@susu.ru.
Kseniya D. Semenova, Postgraduate Student, Department “Electric Drive and Mechatronics”, South Ural
State University, Chelyabinsk, Russia; volbergskd@gmail.com.
Dmitry Yu. Khriukin, Postgraduate Student, Department “Electric Drive and Mechatronics”, South Ural
State University, Chelyabinsk, Russia; dmitry.khriukin@yandex.ru.
Nikita. M. Maksimov, master student, Department “Electric Drive and Mechatronics”, South Ural State University,
Chelyabinsk, Russia; maksimov.nik275@gmail.com.
Савостеенко Никита Вадимович, старший преподаватель, кафедра «Электропривод и мехатроника»,
Южно-Уральский государственный университет, Челябинск, Россия; savosteenkonv@susu.ru.
Семенова Ксения Дмитриевна, аспирант, кафедра «Электропривод и мехатроника», Южно-Уральский государственный университет, Челябинск, Россия; volbergskd@gmail.com.
Хрюкин Дмитрий Юрьевич, аспирант, кафедра «Электропривод и мехатроника», Южно-Уральский
государственный университет, Челябинск, Россия; dmitry.khriukin@yandex.ru.
Максимов Никита Максимович, магистрант, кафедра «Электропривод и мехатроника», Южно-
Уральский государственный университет, Челябинск, Россия; maksimov.nik275@gmail.com.