DSpace Repository

Концептосфера чудесного в сказках Л. Кэрролла Alice’s Adventures in Wonderland and Through The Looking-Glass

Show simple item record

dc.contributor.author Абышева, Е.М.
dc.contributor.author Abysheva, E.M.
dc.date.accessioned 2020-02-06T04:55:35Z
dc.date.available 2020-02-06T04:55:35Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Абышева, Е.М. Концептосфера чудесного в сказках Л. Кэрролла Alice’s Adventures in Wonderland and Through The Looking-Glass / Е.М. Абышева // Вестник ЮУрГУ. Серия «Лингвистика». – 2018. – Т. 15, № 2. – С. 5–10. DOI: 10.14529/ling180201. Abysheva E.M. The Concept Sphere of Wonder in Lewis Carroll’s Tales Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass. Bulletin of the South Ural State University. Ser. Linguistics. 2018, vol. 15, no. 2, pp. 5–10. (in Russ.). DOI: 10.14529/ling180201 ru_RU
dc.identifier.issn 1991-9751
dc.identifier.uri http://dspace.susu.ru/xmlui/handle/0001.74/26923
dc.description Абышева Евгения Михайловна, кандидат филологических наук, доцент кафедры иностранных языков и межкультурной профессиональной коммуникации гуманитарных направлений, Тюменский государственный университет (Тюмень), janeeyre@bk.ru. Eugenia M. Abysheva, PhD in Philology, associate professor, Department of Foreign Languages and Crosscultural Professional Communication in Humanities, University of Tyumen (Tyumen), janeeyre@bk.ru ru_RU
dc.description.abstract В статье автор предлагает лингво-когнитивный анализ концептосферы чудесного на материале произведений Л. Кэрролла Алиса в Стране Чудес и Алиса в Зазеркалье. В результате были выявлены следующие лингвокогнитивные признаки реализации концепта ЧУДО: игра слов, антонимы, окказионализмы, неологизмы, а также наличие антропоморфных существ, превращений, нарушение хронологии времени. Все эти приёмы так или иначе находят своё языковое воплощение и умело используются автором для передачи атмосферы чудесного. Концепт ЧУДО относится к эмоционально-познавательным концептам, поскольку, с одной стороны – его движущей силой является любопытство, интерес к познанию окружающего мира, а с другой – чудо способно пробуждать в нас практический весь спектр эмоций, от лёгкого удивления до восторга или негодования. Эмоции при этом осмысляются и наделяются национальными характеристиками, что свидетельствует о культурной маркированности концепта ЧУДО. Автор делает вывод о том, что исследуемые произведения помогают нам проникнуть в суть процессов познания, взаимодействия языка, мышления и памяти. Всё это, безусловно, является актуальным направлением науки сегодняшнего дня. Modern science is characterized by special attention to neural technologies. Neural linguistics plays a key role in these investigations. In fact, we know much today about different types of languages and their structures, but we would like to know more about the way our brain processes information, how and why a person can present verbally and visually his feelings and thoughts. The author believes that tales can help us understand these connections more clearly, because tales reflect cognitive faculties of our mind. In the present article the author investigates the concept sphere of wonder in Lewis Carroll’s tales Alice in Wonderland and Through the Looking-Glass. Linguistic and cognitive features of the manifestation of the concept WONDER are described. Puns, occasional words, antonyms, neologisms, humanlike characters, transformations, chronology violation skillfully used by the author to create the atmosphere of wonder are revealed in the texts. The concept WONDER has both cognitive and emotional nature. On the one hand, wonder is motivated by curiosity, but on the other hand, it causes a large spectrum of emotions. These emotions are conceptualized and associated with national characteristics. Therefore, the author can state the cultural markedness of the concept WONDER. The author comes to the conclusion that the tales under analysis contribute to getting deeper into the essence of the cognitive processes, realizing the connection between language, thinking and memory. There is no doubt that these trends are relevant for today’s science. ru_RU
dc.language.iso other ru_RU
dc.publisher Издательский центр ЮУрГУ ru_RU
dc.relation.ispartofseries Лингвистика;Том 15
dc.subject УДК 821.133.1:398.21(46) ru_RU
dc.subject когнитивная лингвистика ru_RU
dc.subject нейротехнологии ru_RU
dc.subject концептосфера ru_RU
dc.subject сказочный дискурс ru_RU
dc.subject концепт ЧУДО ru_RU
dc.subject cognitive linguistics ru_RU
dc.subject neural technologies ru_RU
dc.subject folktale discourse ru_RU
dc.subject concept sphere ru_RU
dc.subject concept WONDER ru_RU
dc.title Концептосфера чудесного в сказках Л. Кэрролла Alice’s Adventures in Wonderland and Through The Looking-Glass ru_RU
dc.title.alternative The Concept Sphere of Wonder in Lewis Carroll’s Tales Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass ru_RU
dc.type Article ru_RU
dc.identifier.doi DOI: 10.14529/ling180201


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account