Аннотации:
Large diameter pipes, as well as heavy vehicles, have been becoming increasingly prevalent, which impose uncertainties on pipe design. This paper describes the procedure and results of a series of geotechnical centrifuge tests performed on a large 1400 mm-diameter reinforced concrete pipe with a footing subjected to heavy traffic loading. The influence of soil cover depth, as well as the positions and magnitude of traffic loads, on the bending moments of the pipe were investigated. A heavy truck with a maximum load of 850 kN was simulated in the majority of the tests, and a medium
truck of 252 kN was also simulated. The centrifuge test results were found to be in reasonable agreement with those from full-scale tests. The pipe would experience the most unfavorable conditions when the heaviest axis of the traffic vehicle was located directly above the pipe crown. A deeper soil cover would lead to higher initial stresses in the pipe, as well as reduced influence of traffic load. However, even for a soil cover depth of 4 m, there is significant bending moment induced by the heavy truck loading, which could not be ignored during the pipeline design. Comparison was made between the centrifuge test results and several widely adopted design methods, and unconservative
calculation results were noticed for large diameter rigid pipes lying at a shallow soil cover depth subjected to heavy traffic loading. Трубы большого диаметра, так же как автомобили большой грузоподъемно-
сти, получают все более широкое распространение, что вызывает неопределен-
ность в отношении проектирования трубы. В данной статье описаны процедура и
результаты серии геотехнических испытаний в центрифуге, которые проводились
на железобетонной трубе диаметром 140 мм на фундаменте под воздействием тя-
желого транспорта. Изучены влияние глубины грунта, положение и нагрузка
транспортного средства на изгибающий момент трубы. В большинстве тестов был
смоделирован тяжелый грузовик с максимальной погрузкой 850 кНм, а также гру-
зовик средней грузоподъемности в 252 кНм. Результаты испытаний в центрифуге
соответствуют результатам испытаний в натуральном масштабе. Наиболее силь-
ное влияние на трубу обнаружено в положении, когда самая тяжелая ось грузови-
ка находилась точно над сечением трубы. В более глубоких слоях грунта перво-
начальное давление в трубе сильнее, в то время, как меньше нагрузка от транс-
портного средства. Однако даже при глубине грунта в 4 мм изгибающий момент
трубы значительный под воздействием тяжелого транспортного средства, что не-
обходимо учитывать при проектировании трубы. Проведен сравнительный анализ результатов испытаний в центрифуге и некоторых широко используемых методов
проектирования, получены неожиданные результаты расчетов для жестких труб
большого диаметра на небольшой глубине грунта под воздействием транспортно-
го средства большой грузоподъемности.
Описание:
Boris Rakitin, boris.rakitin@gmail.com
Ming Xu
Tsinghua University, Beijing 100084, China
Ракитин Борис, постдокторант кафедры «Гражданское строительство», университет Циньхуа, Пекин, Китай, boris.rakitin@gmail.com
Минг Су, доцент кафедры «Гражданское строительство», университет Циньхуа, Пекин, Китай.