Abstract:
The present paper describes the problem of developing students’ professional communication
competence within the framework of scientific professional project. The motivation for the
study is an urgent need to enhance students’ scientific activity in a foreign language in order to
join the global scientific community. The concept of pedagogical support of developing this
kind of competence is specified and the model of pedagogical support of developing students’
professional communication competence within the framework of scientific professional project
is worked out. The model focuses on encouraging students’ scientific activity in a foreign language
in the form of papers and reports. Two stages of pedagogical support (preparation and
realization) are described in detail for the three levels of education participants’ interaction: interaction
of professors with professors, interaction of professors with students and interaction of
students with students. Professors and lecturers of both majors and foreign languages can use
the model. Рассматривается проблема развития компетенции профессионального общения студентов в рамках научного профессионального проекта, решение которой вызвано необходимостью повысить научную активность студентов на иностранном языке и их конкурентоспособность на мировой научной арене. Уточнено понятие педагогического сопровождения развития данной компетенции, разработана модель педагогического сопровождения
развития компетенции профессионального общения студентов в рамках научного профессионального проекта. В модели выделяется две стадии педагогического сопровождения:
подготовки и реализации научного профессионального проекта, а также три уровня взаимодействия участников образования: взаимодействие педагогов с педагогами, взаимодействие педагогов со студентами и взаимодействие студентов со студентами. Представленная модель направлена на повышение научной активности студентов в форме публикаций
в научных журналах и докладов на конференциях и может быть использована в образовательном процессе университета преподавателями специальных дисциплин и иностранного
языка в аудиторной и внеаудиторной работе со студентами.
Descrizione:
Короткова Екатерина Геннадьевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков факультета лингвистики, Южно-Уральский государственный университет,
г. Челябинск, korotkovaeg@susu.ac.ru.
Колегова Ирина Александровна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков факультета лингвистики, Южно-Уральский государственный университет,
г. Челябинск, kolegova-irena@yandex.ru. E.G. Korotkova, korotkovaeg@susu.ac.ru,
I.A. Kolegova, kolegova-irena@yandex.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation