Resumen:
The problem of internationalization of higher education is considered on the basis of a retrospective
analysis of the problem. This process is inseparable from the process of globalization
in various areas of human activity. The evolution of the main trends in European education and
the need to integrate national educational systems into the common-European educational environment
is analyzed. The stages of the internationalization of higher education are singled out
on the basis of common criteria: academic staff and students’ mobility, common academic language,
the increase of the number of universities. The EMI (English as a Medium of Instruction)
program is considered as one of the results of the development of a single common European
educational environment. Рассматривается проблема интернационализации высшего образования на основе ретроспективного анализа проблемы. Данный процесс неотделим от процесса глобализации в
различных областях человеческой деятельности. Анализируется эволюция основных тенденций, сложившихся в европейском образовании и обусловливающих необходимость интегрировать национальные образовательные системы в общеевропейское образовательное
пространство. Выделяются этапы интернационализации высшего образования на основе
общих критериев: мобильность научно-педагогических работников и студентов, наличие
единого (общего) языка преподавания учебных дисциплин, увеличение количества университетов. Программа EMI рассматривается как один из результатов формирования единого
общеевропейского образовательного пространства.
Descripción:
E.V. Evsina, elenachel@mail.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. Евсина Елена Валерьевна, старший преподаватель кафедры «Иностранные языки», Южно-
Уральский государственный университет, г. Челябинск, elenachel@mail.ru.