Abstract:
В статье раскрывается значение, особенности социокультурных технологий в развитии личности. Уточнены основные понятия. Представлены исследования ученых, посвященные социокультурным технологиям. Выделены общие черты и структура социокультурных технологий. Определены требования к педагогическим технологиям (концептуальность, антропоцентризм, ситуативность, контекстуальность). Автор отмечает отличие
и уникальность социокультурных технологий, особое внимание уделяет при этом содержательным характеристикам социокультурных технологий личностного развития. Выделяет наиболее эффективные традиционные и инновационные средства социокультурной
деятельности, а также методы и формы организации социокультурной деятельности, направленной на развитие личности. Представлены и охарактеризованы инновационные методики (социокультурное проектирование, бизнес-инкубаторы, технопарки, блоги, виртуальные музеи, перевернутое, витагенное, модульное, мобильное обучение и онлайн технологии) и способы личностного развития в образовательной и социокультурной сферах. The article reveals the meaning, peculiarities of social and cultural technologies in the development
of personality. The basic concepts are specified. Studies of scientists dedicated to social
and cultural technologies are presented. General features and structure of social and cultural
technologies are distinguished. The requirements for pedagogical technologies (conceptual importance,
anthropocentrism, situation and context consideration) are defined. The author notes
the difference and uniqueness of social and cultural technologies, paying special attention to
the content characteristics of social and cultural technologies of personal development. The author
identifies the most effective traditional and innovative means of social and cultural activity,
as well as the methods and forms of organization of social and cultural activities aimed at the development
of the individual. Innovative methods (social and cultural design, business incubators,
technology parks, blogs, virtual museums, flipped classroom, vital, modular, mobile training and
online technologies) and the ways of personal development in the educational, social and cultural
spheres are presented and characterized.
Description:
Литвак Римма Алексеевна, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой
педагогики и психологии, Челябинский государственный институт культуры, г. Челябинск,
kaf-ped@chgaki.ru. R.Y. Litvak, kaf-ped@chgaki.ru
Chelyabinsk State Institute of Culture, Chelyabinsk, Russian Federation