Аннотации:
The author of the article considers all the known chanting manuscript collections, rewritten by Alexander Mezents, including those found among the manuscripts from the scriptorium of the Zvenigorod Savvo-Storozhevsky Monastery of the second half of the 40s — early 50s of the 17th century. The autographs are usually records of separate sections of collections. The half-running hand of the master (semi-uncial) is definitely the best among the hand styles of Storozhevsky scriptorium copyists, that is why Mezenets was used to making titles into books copied by other scribes. The
autographs of the outstanding theorist of the 17th century are of great value; and the value increases as they alongside some znamenny neumatic manuscripts provide us with the additional information on the master’s biography. This brings us to the conclusion that at least two decades earlier than it was supposed up to this moment the master not only lived in Zvenigorod monastery, but was actively involved in the writing of chant books alongside some other monastery copyists (as a rule, they were
kliros (choir) singers, as well). Автор рассматривает все известные на сегодня певческие рукописные сборники, переписанные Александром Мезенцем, в том числе выявленные среди рукописей из скриптория Звенигородского Савво-Сторожевского монастыря второй половины 40-х — начала 50-х годов XVII в. Автографы обычно представляют собой записи отдельных разделов сборников. Полууставной почерк мастера, несомненно, лучший среди почерков книжников скриптория, поэтому Мезенцу приходилось иногда вписывать заголовки в книги, переписанные другими писцами. Автографы выдающегося музыканта ХVII в. представляют большую ценность сами по себе, но их ценность тем значительнее, что они дают нам дополнительную информацию к биографии мастера. Так, мы можем утверждать, что по крайней мере на двадцатилетие раньше, чем было принято считать, мастер не просто жил в звенигородском монастыре, а наряду с другими монастырскими писцами (они же, как правило, были певцами-клирошанами) активно занимался письмом певческих книг.
Описание:
N. P. Parfentiev, South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation,
parfentevnp@susu.ru
Парфентьев Николай Павлович, заведующий кафедрой теологии, культуры и искусства, доктор исторических наук, доктор искусствоведения, профессор, заслуженный деятель науки Российской Федерации, Южно-Уральский государственный университет (Челябинск, Росия). E-mail: parfentevnp@susu.ru