Abstract:
В статье проанализированы основные этапы и характерные черты земской деятельности по решению вопроса о введении всеобщего образования в Пермской губернии. Выявлены трудности, с которыми столкнулись земства при реализации проектов введения всеобщего образования. Показано, что, несмотря на значительные успехи отдельных земств в этой области, в дореволюционный период решить вопрос о введении всеобщего образования на территории всей Пермской губернии не оказалось возможным. В основу исследования легли материалы
земского делопроизводства двенадцати уездных земств Пермской губернии, земской губернской управы из фондов Российского государственного исторического архива и Государственного архива Пермского края. The paper analyzes the main stages and characteristic features of the zemstvo’s activities concerning
the solution of the implementation of compulsory education problem in Perm governorate. The paper describes the difficulties which zemstvos encountered in realizing projects aimed at the implementation of compulsory education. It is shown that, despite some zemstvos’ considerable progress in this field it turned out to be impossible to resolve the issue of the implementation of compulsory education in the territory of Perm governorate during the pre-revolutionary period. The research was
based on the materials of zemsky paperwork from the funds the Russian State Historical Archive and the State Archive of the Perm Region.
Description:
Матвеева Ирина Юрьевна , научный сотрудник, Нижнетагильский музей-заповедник «Горнозаводской Урал» (г. Нижний Тагил, Россия). E-mail: Firegirl666@list.ru
I. Yu. Matveeva, Firegirl666@list.ru
The Nizhny Tagil Museum-Reserve “Mining and Work Ural”, Nizhny Tagil, Russian Federation