Abstract:
Aim. Research aim was to reveal the subjective opinions of Physical Education teachers
and students in higher grades on the realities of modern Physical Education classes. Material
and Methods. The sample included Physical Education teachers (n = 33) and 10–11th grade
students (n = 324) who were selected applying the convenience sampling strategy from Kaunas
city schools. The research employed a questionnaire by Pate, Corbin Pangrazi (1998),
and some more questions of interest to the researchers were added. Results. According to the
survey data, students’ opinions on the given question mostly differed from teachers’ notion.
However, the statistical analysis of the obtained data suggested that there is a certain tendency
which may be considered in Physical Education lesson planning. Conclusions. Physical Education
teachers tend to subjectively better assess the modern realities of the Physical Education
classes than students. In particular, it refers to the satisfaction of students, diversity of
content, modern teacher personality traits and school disciplinary measures for students.
However, an observed trend implies the improvement of evaluation criteria corresponding
to modern lesson recommendations. Цель исследования – изучить субъективное мнение преподавателей физической
культуры и школьников старших классов о реалиях современной физической культуры. Материал и методы. В исследовании приняли участие школьные преподаватели
физической культуры (n = 33) и учащиеся 10–11 классов (n = 324) школ г. Каунаса,
Литва, выбранные случайным образом. Испытуемые прошли анкетирование, основанное на опроснике Pate, Corbin Pangrazi (1998), а также включавшее ряд вопросов,
сформулированных исследователями. Результаты. По данным анкетирования, мнение
студентов и преподавателей по большинству вопросов не совпадало. Однако статистический анализ полученных сведений выявил общую тенденцию, которую рекомендуется
учесть преподавателям при планировании занятий по физической культуре. Выводы.
Преподаватели физической культуры склонны к более положительной субъективной
оценке современных реалий физической культуры, нежели студенты. Такой вывод,
в частности, основывается на анализе того, насколько студенты довольны занятиями,
а также исходя из разнообразности содержания занятий, личности современного преподавателя физкультуры и принятых школьных нормативах. Однако наблюдаемая тенденция подразумевает улучшение оценочных критериев, на которых могут быть основаны рекомендации по организации современных уроков физической культуры.
Descrizione:
E. Maciulevičienė, Edita.Maciuleviciene@lsu.lt
Lithuanian Sports University, Kaunas, Lithuania. Эдита Мацюлевичене, Литовский спортивный университет, г. Каунас, Литва, Edita.
Maciuleviciene@lsu.lt.