Аннотации:
John Amos Comenius (1592–1670) belongs to the most important persons in the European culture, philosophy, theology and in particular pedagogy. Comenius was the founder of the educational system, it is to his credit that pedagogy became independent and singled out from the framework of philosophy. With his works, he laid foundations of several pedagogical sciences, in particular the didactics, theory of education, pre-school education, education organisation and management and other. However, his work has also a strong socio-pedagogical aspect, so far insufficiently studied from the point of view of social pedagogy and in particular pedagogy of social care as its part.
The paper describes a fruitful contribution of J.A. Comenius in the development of social
and educational conceptions of reality. It presents several periods of socio-pedagogical ideas developed by J.A. Comenius.
The first period (until 1620) is characterized by the criticism of social inequalities. In the
second period (1620–1627) J.A. Comenius developed social pedagogy for orphans. The third period (1627–1641) is characterized by the development of the theory of universal knowledge.
During this period, Y.A. Comenius developed the idea that education is a means of development and social improvement of both man and the world. It took place in England (1641–1642). Next, the fifth period (till 1656) is the reformist one when J.A. Comenius expressed the idea of education as a basis for transformation of the inner world of man, society and the entire social world. The sixth period (1671–1879) is characterized by the idea of the feasibility of the general education and the search for the young social forces that are able to change the social world.
The socio-pedagogical ideas of J.A. Comenius were not further developed and they can be considered as a factor in the development of modern social pedagogy. Ян Амос Коменский (1592–1670) – один из выдающихся представителей Европейской
культуры, философии, теологии и педагогики. Коменский был одним из основателей системы образования, благодаря ему педагогика стала отдельной областью знаний и самостоятельной наукой. В своих работах Ян Амос Коменский обосновал основы дидактики, теории педагогики, дошкольного обучения, организацию и управление образовательным процессом. Кроме того, в его работах особое внимание уделяется и социально-педагогическим аспектам образования – сфере малоизученной с точки зрения социальной педагогики и педагогики социальной помощи.
В статье показан неоднозначный, но плодотворный вклад Я.А. Коменского в развитие социально-педагогических представлений о действительности. Представлены несколько периодов развития социально-педагогических представлений Я.А. Коменского. Первый период до 1620 г. характеризуется написанием работ, в которых автор критикует социальное неравенство. Во второй период, до 1627 г. Я.А. Коменский развивает социальную педагогику
для детей-сирот. Третий, пансофический период, до 1641 г. характеризуется разработкой теории универсального знания. В этот период Я.А. Коменский развивает идеи об образовании как средстве развития и социального совершенствования как человека, так и мира.
Эта идея разрабатывается педагогом в четвертый период, во время пребывания в Англии (1641–1642 гг.). Следующий, пятый период, до 1656 г., является реформистским, когда Я.А. Коменский выражает идеи об образовании как основы преобразований внутреннего мира человека, общества и всего социального мира. Для шестого периода (1671–1879 гг.) характерны провозглашение идеи о целесообразности всеобщего образования и поиск молодых общественных сил, которые способны исправить социальный мир. Социально-педагогические идеи Я.А. Коменского в дальнейшем были недостаточно разработаны и могут рассматриваться как фактор развития современной социальной педагогики.
Описание:
Гронцова Иолана, профессор философии, кафедра педагогики, университет Матейа Бела (Банска Быстрица, Словакия), jolana.hroncova@umb.sk. I. Grontsova, Matej Bel University, Banská Bystrica, Slovakia