Аннотации:
Systemic changes taking place at the present stage of the development of teacher training in
the Russian Federation within the framework of the federal project “Teacher of the Future” of the national
project “Education” affect the process of professional development of teachers, which is becoming more
and more personalized and interdisciplinary oriented. The main ideas of the system of national teacher
development are fixed in the regulatory legal documents that include the design and implementation of innovative
training technologies for teachers in advanced training programs aimed at teachers’ continuing
professional development. The purpose of the article is to substantiate the possibilities of the coaching approach
and linguo-coaching in the system of continuing professional development of foreign language
teachers. The authors analyzed and selected coaching techniques, developed a portfolio of coaching
sessions to test them within the framework of the implementation of advanced training of foreign language
teachers. The novelty of the study is that the portfolio of coaching sessions for teachers was designed and
its effectiveness was proved. The practical result of the study is a set of selected coaching techniques,
on the basis of which the portfolio of coaching sessions for foreign language teachers is formed. The results
of the study can be used in the institutions of advanced teacher training. Системные изменения, происходящие на современном этапе развития подготовки
педагогических кадров в Российской Федерации в рамках федерального проекта «Учитель будущего» национального проекта «Образование» затрагивают, в том числе, и процесс повышения квалификации учителей, который становится все более личностно- и междисциплинарно ориентированным. В нормативном правовом поле закреплены основные позиции системы национального учительского
роста, включающие разработку и внедрение инновационных технологий в реализацию дополнительных профессиональных программ повышения квалификации учителей. Целью статьи является
обоснование возможностей коучингового подхода и лингвокоучинга в системе повышения квалификации учителей иностранного языка. Задачами исследования являются: анализ и отбор коучинговых техник, разработка портфеля коучинг-сессий для апробации в рамках реализации дополнительных профессиональных программ повышения квалификации учителей иностранного языка.
Новизна исследования заключается в том, что в нем проектируется портфель коучинг-сессий для
учителей и обосновывается его эффективность. Практическим результатом исследования являются
коучинговые техники, на основе которых скомплектован портфель коучинг-сессий для учителей
иностранного языка; его результаты могут быть использованы в учреждениях повышения квалификации учителей.
Описание:
Svetlana L. Suvorova, Doctor of Education, Professor, Saint Petersburg Academy of Postgraduate
Pedagogical Education, St. Petersburg, Russia.
Vyacheslav A. Khanin, Candidate of Chemical Sciences, Associate Professor, Saint Petersburg
Academy of Postgraduate Pedagogical Education, St. Petersburg, Russia.
Суворова Светлана Леонидовна, доктор педагогических наук, профессор, заведующий ка-
федрой иностранных языков, Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического
образования, Санкт-Петербург, Россия.
Ханин Вячеслав Аркадьевич, кандидат химических наук, доцент кафедры иностранных
языков, Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования, Санкт-
Петербург, Россия.