Аннотации:
This article is a literature review that is done to compare and organize the results of the research
on the concepts of “readiness” and “readiness for pedagogical activity”. Readiness for
pedagogical activity is an important aspect of teacher formation and self-development
throughout life. The importance of the topic is justified by the fact that there is a part of academic
staff that is not ready to work in new conditions due to internationalization of higher education.
The processes of globalization and introduction of innovative technologies force faculty to
choose between preserving traditional methods of instruction and using new innovative technologies.
A survey of SUSU academic staff showed that psychological barrier and internal fear of
innovation prevent them from achieving their goals and being active participants in university
life. Different approaches to the notion of readiness are considered in the article, two main positions
are singled out: the quality of the individual and the condition; the components of readiness
are studied: motivational, psychological, cognitive and volitional. Further, the concept
of “readiness for pedagogical activity”, its structure and factors influencing the formation of
readiness are analyzed. The article reveals the importance of the formation and development
of motivational and psychological readiness for professional pedagogical activity. The changes
in the motivational sphere at various stages of professionalization of an individual are considered,
groups of motives for pedagogical activity are singled out. Данная статья является теоретическим обзором литературы с целью сравнения и систематизации результатов исследования понятий «готовность» и «готовность к педагогической деятельности». Готовность к педагогической деятельности является важным аспектом формирования преподавателя и его саморазвития на протяжении всей жизни. Актуальность темы готовности обосновывается тем, что большинство преподавателей
университетов оказались не готовы работать в новых условиях интернационализации
высшего образования. Процессы глобализации и внедрения инновационных технологий
вынуждают преподавателей делать выбор между сохранением традиционных методов и
технологий обучения и внедрением новых средств. Опрос преподавателей ЮУрГУ показал, что психологический барьер и внутренний страх перед инновациями мешают им достигать поставленных целей и занимать активную позицию. В статье рассмотрены различные подходы к понятию готовность, выделены 2 основные позиции: качество личности и
условие, изучены компоненты готовности: мотивационный, психологический, познавательный и волевой. Далее проанализировано понятие «готовность к педагогической деятельности», его структура и факторы, влияющие на формирование готовности. В статье
раскрыта важность формирования и развития мотивационной и психологической готовности к профессиональной педагогической деятельности, рассмотрены изменения в мотивационной сфере на различных стадиях профессионализации личности, выделены группы
мотивов к педагогической деятельности.
Описание:
Y.S. Seryapina, seriapinays@susu.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. Серяпина Юлия Сергеевна, аспирант кафедры безопасности жизнедеятельности, Южно-
Уральский государственный университет, г. Челябинск, seriapinays@susu.ru.