Аннотации:
В вводной части статьи представлены объективные и субъективные факторы, влияющие на выбор специальности студентами отечественных вузов, показаны отличия в выборе между гуманитариями и представителями других дисциплин, даются примеры субъективных факторов выбора. Автор говорит в статье о смене сущности высшего образования, переориентации смысла образования и влияния данных процессов на профессиональное формирование специалистов гуманитариев. в заключительной части статьи перечислены качества современного, успешного студента гуманитарных дисциплин. Статья написана на основании анализа автором отечественной научной литературы по теме выбора изучаемых дисциплин. вывод, сделанный автором данной статьи, заключается в следующем: успешность и результативность процесса профессионального формирования специалистов-гуманитариев во многом определяется личностными качествами обучающегося, воздействовать на которые является задачей вузов. In the introduction the author analyses a person’s motivational structure, motives of choice and training in a profession among students of humanitarian specialities and compare humanists with students of technical specialities. Based on the results of the comparison the author comes to the point, that subjective factors, such as interests, skills, temperament etc. are more responsible for the choice of the profession by humanists and objective factors, such as salary, social eminence etc. are more responsible for the choice by technical students. The author observe, that the acquisition of knowledge is a more important factor for technical specialties to study at the university, and the factor of mastering the profession and obtaining a diploma is more typical for students of humanitarian specialties. The author describes the actual situation in the humanitarian educational sector and defines the professional development of humanists. In the ending the author characterizes successful students like mentally resilient, overactive, optimists, independent, self-reliant etc. Summarizing the results of this study, we can say, that humanists require more internal motivators to overcome the learning difficulties. As the main conclusion of this article, we note that the success and effectiveness of the process of professional formation of humanists is largely determined by the personal qualities of the student.
Описание:
КОВАЛЕНКО Светлана Олеговна, аспирантка, центр перспективных экономических исследований Академии наук Республики татарстан (г. Елабуга, Республика татарстан, Российская Федерация). E-mail: sveta.kovalenko1983@gmail.com
S. O. Kovalenko, sveta.kovalenko1983@gmail.com,
Center of Advanced Economic Research at the Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan,
Yelabuga, Republic of Tatarstan, Russian Federation