Аннотации:
For a content teacher who is a non-native English speaker, the transition from giving instruction
in one’s own native language to teaching in English is potentially challenging. This paper examines the impact of English-Medium Instruction (EMI) on the professional identity of academic staff based on the research conducted at South Ural State University. Authors analyze the Russian context of EMI introduction into tertiary education, define the concepts: “identity”, “professional identity”, “teacher identity” and adapt the identity components (professional, personal,
institutional) offered by Kling Soren to SUSU faculty. Teacher cognitions of their own authority, expertise and identity are captured using qualitative methods including observation and interview. By following a cohort of teachers through the initial stage of EMI training and examining their self-perceptions before training, the study examines the initial state of this identity
and the impact of the EMI training on it. The results show that though the SUSU faculty perceive the process of EMI introduction at SUSU as inevitable one, they realize the opportunities
and the needs for professional development, both in the field EMI strategies and English language proficiency with professional expertise being threatened. Results of this research can be used as for development of language policy of higher education institution in the field of foreign-language education, and for development of programs of professional development in the field of EMI. В статье рассматривается влияние обучения специальным предметам на английском языке (EMI) на профессиональную идентичность преподавателя вуза на основе исследования,
проведенного в Южно-Уральском государственном университете. Авторы анализируют
контекст внедрения EMI в практику вуза, дают определения понятиям идентичность, профессиональная идентичность преподавателя и описывают компоненты идентичности (профессиональный, личностный, институциональный), адаптированные на основе модели идентичности Клинг Сорен. С помощью опросных методов и метода наблюдения анализируется
исходное состояние идентичности преподавателей-предметников по отношение к новому виду профессиональной деятельности. Согласно результатам исследования преподаватели
воспринимают процесс внедрения EMI в практику ЮУрГУ как неизбежный, осознают возможности и потребности в профессиональном развитии как в области использования
стратегий EMI, так и в области повышения уровня владения иностранным языком, опасаясь при этом снижения статуса профессионала. Результаты данного исследования
можно использовать как для развития языковой политики вуза в области иноязычного образования, так и для разработки программ повышения квалификации в области EMI.
Описание:
K.N. Volchenkova1, volchenkovakn@susu.ru,
A.Ph. Bryan2, tonypbryan@yahoo.co.uk
1South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation,
2University of Bath, Bath, United Kingdom. Волченкова Ксения Николаевна, кандидат педагогических наук, заведующий кафедрой иностранных
языков, Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск, volchenkovakn@ susu.ru.
Брайан Энтони Филип, доцент, преподаватель центра иностранных языков, Университет г. Бас, г. Бас, Великобритания, tonypbryan@yahoo.co.uk