Аннотации:
The article reveals the image of the British Monarchy formed in and by the English printed media sphere and realised directly through the image of the Queen and the Royal Family. Official Royal Family websites, British Quality Press and tabloids like “The Independent”, “The Guardian”, “The Sun”, “The Daily Express”, etc., which came out within 2015–2020, make up the empirical basis of the research.The article aims at revealing the contradiction between the image of monarch as head of state and the crisis of monarchic statehood in need of modernization. Research methodology includes contextual, linguoculturological, conceptual analyses, as well as method of critical discourse analysis. These methods involve applying to verbal means of communication through explication of conceptual information in the text. The analysed material testifies to the fact that printed mass media initially serve as the main tools for popularizing images that represent modern monarchy, whereas publicity is becoming the basis of its existence. There is a tendency to express dissatisfaction with the institution of monarchy rather than the personality of the Queen who embodies historical tradition, stability and national identity. The British Queen receives a more positive assessment in society. Explicit and implicit positive evaluation in mass-media texts is achieved through the use of lexemes, expressive syntactic models and
contextual markers. В настоящей статье рассматривается медиаобраз британской монархии, формирующийся на страницах англоязычного печатного медиапространства и реализующийся непосредственно через образ королевы и королевской семьи. Эмпирическую базу исследования составляют статьи
из официальных порталов королевской семьи Великобритании и британской качественной прессы и таблоидов “The Independent”, “The Guardian”, “The Sun”, “The Daily Express” и т. д., вышедших в свет в период 2015–2020 г. Цель статьи состоит в том, чтобы выявить противоречие между образом монарха, как главы государства и кризисом монархической государственности, нуждающейся в модернизации. Методика исследования включает контекстуальный, лингвокультурологический, концептуальный анализ, а также метод критического дискурс-анализа. Данные
методы подразумевают обращение к вербальным средствам коммуникации посредством экспликации концептуальной информации в тексте. Проанализированный материал позволяет сделать вывод, что печатные средства массовой информации прежде всего являются основными инструментами популяризирования образов, олицетворяющих современную монархию, а публичность становится основой ее существования. Наблюдается тенденция выражать недовольство скорее институтом монархии, нежели личностью королевы, воплощающей историческую традицию, стабильность и национальную идентичность. Британская королева получает в большей степени положительную оценку в обществе. Эксплицитная и имплицитная положительная оценочность в
массмедийных текстах достигается за счет использования лексем, экспрессивных синтаксических моделей и контекстуальных маркеров.
Описание:
Rimma M. Salimova, Candidate of Philology, Associate Professor of English Language and Intercultural Communication Department, Bashkir State University (Ufa), risal@list.ru
Салимова Римма Мидхатовна, кандидат филологических наук, доцент кафедры английского языка и межкультурной коммуникации, Башкирский государственный университет (Уфа), risal@list.ru