dc.contributor.author |
Syuzyumova, L.A. |
|
dc.contributor.author |
Сюзюмова, Л.А. |
|
dc.date.accessioned |
2023-02-03T09:00:03Z |
|
dc.date.available |
2023-02-03T09:00:03Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Syuzyumova, L.A. Retrospective Analysis of Pedagogical Assistance to the Formation of Professional Flexibility of Chief Executives / L.A. Syuzyumova // Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». – 2021. – Т. 13, № 2. – С. 42–52. DOI: 10.14529/ped210204. Syuzyumova L.A. Retrospective Analysis of Pedagogical Assistance to the Formation of Professional Flexibility of Chief Executives. Bulletin of the South Ural State University. Ser. Education. Educational Sciences. 2021, vol. 13, no. 2, pp. 42–52. DOI: 10.14529/ped210204 |
ru_RU |
dc.identifier.issn |
2412-0553 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.susu.ru/xmlui/handle/00001.74/45808 |
|
dc.description |
L.A. Syuzyumova, syuzyumovala@gmail.com
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation. Сюзюмова Людмила Анатольевна, аспирант кафедры безопасности жизнедеятельности,
Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск, syuzyumovala@gmail.com. |
ru_RU |
dc.description.abstract |
In a modernized economy, there is an increased need for quality training of company's chief
executives with a high level of professional flexibility. The aim of this study is to identify sociohistorical
and theoretical-pedagogical preconditions for the formation and development of this
quality in chief executives. This study analyses baseline data for further structuring and improving
educational practices for professional flexibility formation. The understanding of the pedagogical
assistance issue of professional flexibility formation of company's chief executives is based on
a retrospective analysis. The historical retrospective is established on the following research
subjects: “supplementary adult education”; “professional flexibility”; “pedagogical facilitation”;
“targeting company's chief executives”.
Representing the historiography of the problem the author reveals three historical periods:
the 1st one is from the beginning of the 60s to the end of the 80s of the XX century; the 2nd period
is from the end of the 80s of the XX century to the beginning of the 2000s; the 3rd period is
from the beginning of the 2000 up to the present. The period before the 1960s is regarded as
a preparatory one. It created social, scientific, and practical conditions for pedagogical assistance
to the development of professional flexibility among company's chief executives. В условиях современной экономической ситуации растет потребность в качественном
обучении руководителей с высоким уровнем профессиональной гибкости. Цель данного
исследования выявить социально-исторические и теоретико-педагогические предпосылки
становления и развития данной проблемы. В исследовании анализируются исходные данные для дальнейшего структурирования и совершенствования образовательной практики с
целью развития профессиональной гибкости у руководителей. Проблема педагогического
содействия развитию профессиональной гибкости у руководителей высшего звена анализируется с помощью ретроспективного анализа. Были идентифицированы четыре содержательных компонента исследования: «дополнительное образование взрослых»; «формирование профессиональной гибкости»; «педагогическое содействие»; «актуальность роли
руководителя», которые рассматриваются в аспекте исторического развития. Представляя
историографию проблемы, автор выделяет ряд периодов. Выявлены исторические периоды развития проблемы развитию профессиональной гибкости у руководителей: 1-й –
с начала 60-х годов до конца 80-х годов ХХ века; 2-й – с конца 80-х годов ХХ века до начала
2000-х годов; 3-й – с начала 2000-х годов до настоящего времени. Период до 1960-х годов
считается подготовительным. Он создал социальные, научные и практические условия для
педагогического содействия развитию профессиональной гибкости руководителей. |
ru_RU |
dc.language.iso |
en |
ru_RU |
dc.publisher |
Издательский центр ЮУрГУ |
ru_RU |
dc.relation.ispartof |
Вестник ЮУрГУ. Серия Образование. Педагогические науки |
|
dc.relation.ispartof |
Bulletin of the South Ural State University. Ser. Education. Educational Sciences |
|
dc.relation.ispartofseries |
Образование. Педагогические науки;Том 13 |
|
dc.subject |
УДК 378.046.4 |
ru_RU |
dc.subject |
УДК 005.61 |
ru_RU |
dc.subject |
ретроспективный анализ |
ru_RU |
dc.subject |
историография |
ru_RU |
dc.subject |
отправная точка |
ru_RU |
dc.subject |
ключевые компоненты проблемы |
ru_RU |
dc.subject |
профессиональная гибкость |
ru_RU |
dc.subject |
педагогическое содействие |
ru_RU |
dc.subject |
руководители |
ru_RU |
dc.subject |
retrospective analysis |
ru_RU |
dc.subject |
historiography |
ru_RU |
dc.subject |
period |
ru_RU |
dc.subject |
initial point |
ru_RU |
dc.subject |
key components of the problem |
ru_RU |
dc.subject |
professional flexibility |
ru_RU |
dc.subject |
formation |
ru_RU |
dc.subject |
pedagogical assistance |
ru_RU |
dc.subject |
company's chief executives |
ru_RU |
dc.title |
Retrospective Analysis of Pedagogical Assistance to the Formation of Professional Flexibility of Chief Executives |
ru_RU |
dc.title.alternative |
Ретроспективный анализ педагогического содействия развития профессиональной гибкости у руководителей |
ru_RU |
dc.type |
Article |
ru_RU |
dc.identifier.doi |
DOI: 10.14529/ped210204 |
|