Аннотации:
The article deals with the CLIL technology as an innovative method of foreign languages
teaching in higher education. Current social, political and economic background demands introducing
integrated approaches to the higher education system in order to train future specialists
capable of intellectual flexibility and integrated task solution.
The paper touches upon the history and the methodological peculiarities of the technology,
benefits of its implementation in higher education; suggests CLIL activities that might be used
at language classes; highlights the difficulties the academic staff may experience and submits
possible outcomes and solutions of how to implement the CLIL-technology into the system of
higher education through administrative resources of the university.
In this regard, certain specific literature and recent researches review, observation and analysis
of the professional activities of the academic staff were used to choose the CLIL technology
as one of the possible methods aimed at training the specialists the modern society calls for.
As a result, having analysed the history, methodology and core features of the CLIL technology
in general, we come to a conclusion that it may be completely or partially implemented
in the system of higher education. Obvious problems of content and language teachers while following
this technology were identified as well as possible options of solution were put forward. В статье описывается технология CLIL как инновационный метод обучения иностранным языкам в высшем образовании. Современная социально-политическая и экономическая ситуация требует внедрения интегрированных подходов обучения в высшем образовании с целью подготовки будущих специалистов, обладающих гибким мышлением и
умением подходить к решению задач комплексно.
В статье рассматриваются история и методические особенности данной технологии, ее
преимущества в системе высшего образования; представлены примерные задания на основе описываемой технологии; обозначены трудности, с которыми сталкиваются преподаватели в ходе реализации данной технологии; предложены возможные варианты ее внедрения и преодоления возникающих трудностей с помощью административного ресурса университета.
Методы исследования, использованные авторами данной статьи, включают в себя анализ специальной литературы, правовых и других документов в области высшего образования, наблюдение и анализ профессиональной деятельности преподавательского состава
университета.
В результате анализа истории и методики применения данной технологии, авторы
приходят к заключению о целесообразности внедрения данной технологии в систему
высшего образования, предлагая варианты решения данной задачи.
Описание:
E.G. Shraiber, shraibereg@susu.ru,
L.N. Ovinova, ovinovaln@susu.ru
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian. Шрайбер Елена Григорьевна, доцент кафедры иностранных языков, Южно-Уральский государственный университет, shraibereg@susu.ru.
Овинова Лада Николаевна, доцент кафедры иностранных языков, Южно-Уральский государственный университет, ovinovaln@susu.ru. Federation.