Аннотации:
Current trends in the sphere of physical education and sports are reflected in the functioning
of physical education organizations. One of the conditions for success is the creation and management
of a psychologically comfortable environment. This article is an attempt to solve the problem
of modeling a psychologically comfortable environment in physical education organizations
in administrative, methodological and technological aspects.
To consider the theoretical aspects of the problem and develop the concept, the methods of
the literature review, analysis of sports organizations teachers’ professional activities, observation
and modeling were used. The result of scientific research was the authors’ concept of
modeling a psychologically comfortable environment in physical education organizations.
The conceptual components of a psychologically comfortable environment were identified.
They are emotional, cognitive, and behavioral ones. The problem of creating a psychologically
comfortable environment in a physical education organization is considered taking into account
the principles of parity and participativeness, which allow us to analyze the effectiveness of
modeling a psychologically comfortable environment in an organization.
Methodological and technological aspects of a practical solution to the problem are presented
as the conditions for the implementation of the model developed by the authors.
The conditions are: the formation of interpersonal relationships in a physical education organization
based on the reference significance of the environment; psychological prevention and
correction; the introduction of psychological strategies to support the employees of a physical
education organization. These conditions and the concept were tested in a pilot version of
the physical education organizations of Shadrinsk. The data obtained indicate the effectiveness
of the concept and the conditions created. Современные тенденции в области образования и подготовки в сфере физической
культуры и спорта отражаются на особенностях функционирования физкультурных организаций, одним из условий успешности которых является создание и управление психологически комфортной средой. Данная статья является попыткой решить проблему моделирования психологически комфортной среды в физкультурных организациях в управленческом и методико-технологическом аспектах.
Для рассмотрения теоретических аспектов проблемы и разработки концепции были
использованы методы обзора научной литературы, анализа профессиональной деятельности педагогов физкультурных организаций, наблюдения и моделирования. Результатом
научных изысканий стала авторская концепция моделирования психологически комфортной среды в физкультурных организациях, в которой выделены содержательные компоненты: эмоциональный, когнитивный, поведенческий. Проблема создания психологически
комфортной среды в физкультурной организации рассматривается с учетом принципов
паритетности и партисипативности, которые позволяют проанализировать эффективность
моделирования психологически комфортной среды в организации.
Методико-технологические аспекты практического решения проблемы в статье представлены условиями реализации разработанной автором модели, к которым отнесены
формирование межличностных отношений в физкультурной организации, базирующихся
на референтной значимости среды; обеспечение психологической профилактики и коррекции; внедрение психотехнологий сопровождения сотрудников физкультурной организации. Данные условия и концепция были апробированы в пилотном варианте в физкультурных организациях г. Шадринска. Полученные данные свидетельствуют об эффективности концепции и создаваемых условий.
Описание:
I.S. Osipova, i.s.osipova@mail.ru,
S.L. Suvorova, alex97@shadrinsk.net,
T.V. Khilchenko, tkhill@rambler.ru
Shadrinsk State Pedagogical University, Shadrinsk, Russian Federation. Осипова Ирина Сергеевна, кандидат педагогических наук, доцент, декан факультета физической культуры, Шадринский государственный педагогический университет, г. Шадринск,
i.s.osipova@mail.ru.
Суворова Светлана Леонидовна, доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры теории и практики германских языков, Шадринский государственный педагогический
университет, г. Шадринск, alex97@shadrinsk.net.
Хильченко Татьяна Викторовна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры
теории и практики германских языков, Шадринский государственный педагогический университет, г. Шадринск, tkhill@rambler.ru.