Abstract:
This paper explains the rationale for the usage of an andragogical approach in developing faculty foreign language competence fueled by the urgent need to increase the professional mobility and to encourage the academics’ participation in international conferences. By means of a survey and literature analyses, the andragogical assumptions revealed were adjusted to the target audience – researchers. It was achieved by identifying the learners’ needs, defining their specific characteristics. This analysis resulted in the competences to be developed, characteristics
to be accounted for in the educational process of mastering the fluency of researchers in
English. It also showed that andragogical assumptions correlate with the qualities of researchers and should be introduced into the educational process increasing learner’s autonomy. The results can be used for the development of the educational programs for continuous education. Дается обоснование использованию андрагогического подхода в обучении иностранному языку профессорско-преподавательского состава университета, вызванное необходимостью повысить академическую мобильность и увеличить количество выступлений
преподавателей вуза на международных конференциях. Посредством социологического опроса и анализа литературы в статье описаны основные положения андрагогического подхода, которые были соотнесены с целевой аудиторией – учеными университета. Это было достигнуто благодаря изучению потребностей слушателей, определением их специфических характеристик. В результате проведенного анализа были сформулированы компетенции, которые нужно освоить в области владения английским языком для выполнения
профессиональных задач. В статье также показано, что основные положения андрагогического подхода согласуются с качествами ученых. Результаты исследования могут быть использованы для развития программ повышения квалификации в рамках дополнительного образования взрослых.
Descrizione:
Волченкова Ксения Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры русского языка как иностранного, Институт международного образования, Южно-Уральский государственный университет (г. Челябинск), ksenia.volchenkova@gmail.com. K.N. Volchenkova, ksenia.volchenkova@gmail.com
South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation